Balak Hensem & Awek Cun

*JANGAN LIKE JE, KOMEN KALAU BOLEH :3*
TINGGALKAN LINK DI SHOUTBOX

SAYA BUDAK BARU BELAJAR
KALAU SALAH TOLONG TUNJUKKAN

Tuesday, August 2, 2011

Hormat Orang Berpuasa

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..

Ramadhan dah masuk hari ke-2.. korang puasa macam mana? best sangat kan? Alhamdulillah, bagi aku, sempurna juga puasa aku untuk hari yang pertama nie walaupun stress dengan study, tak tido malam beberapa hari buat kerja, serabut dengan adik2 kecik, bla3.. huh! dugaan bulan puasa la kata kan.. siang hari panas terik, nak keluar pun malas.. before nie boleh la nak teguk air sejuk sampai pengsan sekalipun, tapi bulan puasa, no no no, kena la tahan semua tu ok..

kalau lalu kedai siang2 hari lengang je.. tak macam selalu nak kena mencarut aje bengang orang suka stop kereta tengah2 jalan.. hari2 macam ni kan bagus..haha.. hari first Ramadhan baru nie masuk seven eleven pun ada Cina dan India je kat dalam.. semua duk pandang aku masuk seven eleven.. Oiii aku bukan nak beli air la.. maybe diorang pelik tengok orang Melayu beragama Islam masuk kedai siang2 Ramadhan.. diorang pandang macam cakap dalam hati,
aiyoyo, ini orang Melayu tarak puasa ka? 
Wakaka! 

aku masuk nak beli topup je, beratur dekat kaunter pun ada sorang apek ni (bukan Khairul Fahmi Che Mat tau), beli air tin siap sorok2 lagi dari aku.. takut aku terliur~ Haha.. lepas tu dia senyum je tengok aku nak bayar surat khabar.. agaknya dia baru lepas mengutuk aku dalam hati.. air tin dia letak belakang badan dia tak kasi aku nampak.. punya la dia hormat orang Islam yang berpuasa, padahal bagi kita benda tu its ok je.. aku pun senyum je la balik macam ni =)

kalau jalan2 kat luar pun jarang la tengok non-muslim makan kat public.. kalau diorang duk suap roti dalam mulut pun, bila nampak orang Islam diorang stop makan, siap mintak maaf.. nie pengalaman aku sendiri la.. rasa terharu jugak bila non-muslim hormat bulan puasa, hormat orang Islam yang berpuasa.. kalau iman kuat Alhamdulillah walau nampak orang makan Pizza Hut depan mata pun senyum suci je.. kalau iman tak kuat tu orang makan gula2 seposen pun dah meleleh air liur.. kalau bekerja dalam office pun ada yang sanggup berpuasa jugak.. kalau dah lapar sangat tu pergi la mana2 belakang pintu ke, bawah meja ke, duk slurpppp air kotak.. eh, bagus betul diorang nie.. time bukak puasa pun diorang kasi Muslim first untuk berbuka puasa.. kalau pergi masuk restoran siap beritahu waiters untuk settle kan order orang Islam yang nak berbuka puasa dulu.. bagus kan?

tapi bukan la semua yang bertimbang rasa macam nie, ada jugak yang selamba je bedal ayam golek depan kita.. tapi kita tak boleh salahkan diorang, kan kewajipan kita untuk menunaikan puasa, so apa-apa dugaan lu tanggung la sendiri! jangan la dia duk membedal kita nak jugak mencekik time tu jugak!

orang Islam sendiri pun ada yang tak tahu nak hormat bulan puasa.. oh, malunya~ nak2 perempuan, pakaian masa bulan puasa over, sendat, pundat, wtfffff pulak kan? tak pasal2 sang lelaki yang tak kuat iman tu kurang pahala puasa.. kalau bukan bulan puasa, aku pun nak tengok..haha..
kalau tak boleh puasa (uzur) tu dengan bangganya bagitau orang lain,
oii aku tak puasa hari ni! 
Wahhh gitus~ Selamba kodok je kau bedal makan depan kawan2 yang puasa. ish3.. terngumpat pulak dah.. Astaghfirullah~ 

apa2 pun kita berusaha la nak perbaiki diri masa bulan mulia ni.. banyak2 kan berdoa ok.. dan kalau sebelum ni melantak tak hengat dunia, masa berbuka cuba la ala kadar.. kang nak solat maghrib pun tak larat.. jap2 terkentut, tersendawa bau tempoyak.. uissh~ kalau pergi bazar Ramadhan tu jalan elok2 la, dah la aku kecik korang main rempuh je sebab dah nampak cendol sebatu jauhnya haa.. cehhs~

Selamat Berpuasa semua..

3 comment(s):

Che Deen™ said...

wallahualam..hehe

Sumaiyah said...

Hm,ada yang tak malu kan..huhu. apa2 pun selamat berpuasa.. :)

Che Deen™ said...

ade yang bagi alasan camni..

'kak, bungkus laksa satu, letak sambal kat tepi, anak nak makan'

lawak gile..haha.. selamat berpuasa jugak :D